Menu

Nawigacja

Treść Strony

Działalność gospodarcza

Opis usługi

  Od 1 stycznia 2012 roku przestały istnieć gminne ewidencje działalności gospodarczej, a powstała Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Do zadań CEIDG należy m.in. ewidencjonowanie przedsiębiorców będących osobami fizycznymi i udostępnianie informacji o przedsiębiorcach.
Osoba fizyczna zamierzająca zarejestrować działalność gospodarczą dokonuje zgłoszenia do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej prowadzonej w systemie teleinformatycznym przez ministra właściwego ds. gospodarki.|
Zgłoszenia dokonuje się na podstawie wniosku CEIDG-1 o wpis do CEIDG.

Wniosek CEIDG-1 służy również do zgłaszania zmian we wpisie do CEIDG, informacji o zawieszeniu, wznowieniu oraz zaprzestaniu wykonywania działalności gospodarczej.

Wniosek CEIDG-1 jest jednocześnie wnioskiem o:

  1. wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON);
  2. zgłoszeniem identyfikacyjnym lub aktualizacyjnym do naczelnika urzędu skarbowego (NIP);
  3. oświadczeniem o wyborze formy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych;
  4. zgłoszeniem lub zmianą zgłoszenia płatnika składek do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych;
  5. oświadczeniem o kontynuowaniu ubezpieczenia społecznego rolników.

Wniosek CEIDG-1 zawiera następujące załączniki:

  1. CEIDG-MW - służy do zgłoszenia większej liczby miejsc wykonywania działalności gospodarczej;
  2. CEIDG-RD  - służy do wpisania większej liczby rodzajów działalności gospodarczej;
  3. CEIDG-RB  - służy do podania więcej niż jednego rachunku bankowego;
  4. CEIDG-SC  - służy do określenia udziału w więcej niż jednej spółce cywilnej;
  5. CEIDG-PN  - służy do zgłoszenie informacji o więcej niż jednym pełnomocniku;
  6. CEIDG-POPR      - służy do dokonywania korekt w przypadku pomyłki przy wypełnianiu wniosku CEIDG-1 i jego załączników;
  7. CEIDG-ZS  - służy do wpisania zarządcy sukcesyjnego.

Wniosek o zarejestrowanie działalności gospodarczej, o zmianę danych, zawieszenie, wznowienie działalności lub jej wykreślenie przedsiębiorca może złożyć w dowolnym urzędzie gminy lub elektronicznie za pośrednictwem formularza dostępnego na stronie internetowej CEIDG.
Przedsiębiorca może podjąć działalność gospodarczą najwcześniej w dniu złożenia wniosku o wpis do CEIDG, może także we wniosku określić późniejszy dzień podjęcia działalności gospodarczej niż dzień złożenia wniosku.

Wymagane dokumenty

  1. Zgłoszenia dokonuje się na podstawie wniosku CEIDG-1 o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej wraz z odpowiednimi załącznikami do wniosku (CEIDG-MW, CEIDG-RB, CEIDG-RD, CEIDG-SC, CEIDG-PN i CEIDG-POPR, CEIDG-ZS), jeżeli ich dołączenie jest konieczne.
  2. Dowód osobisty, paszport lub inny dokument potwierdzający tożsamość - do wglądu.

Termin załatwienia sprawy
Organ gminy potwierdza tożsamość wnioskodawcy składającego wniosek i wydaje potwierdzenie jego przyjęcia oraz przekształca wniosek w formę dokumentu elektronicznego i przesyła do CEIDG, nie później niż następnego dnia roboczego od otrzymania poprawnego wniosku, złożonego przez uprawnioną osobę. Poprawność wniosku weryfikuje system teleinformatyczny CEIDG. Organem ewidencyjnym jest Minister Rozwoju. Jeżeli wniosek jest niepoprawny, to organ gminy niezwłocznie wzywa do skorygowania lub uzupełnienia wniosku, wskazując uchybienia w terminie 7 dni roboczych, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania.

Dodatkowe informacje:
Tryb odwoławczy
Czynność organu gminy związana z przyjęciem wniosku, przekształceniem go w formę dokumentu elektronicznego i przesłaniem do CEIDG jest czynnością materialno-techniczną, od której nie przysługuje odwołanie.

Opłata
Wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej jest wolny od opłat.
Od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa pobierana jest opłata skarbowa w wysokości 17 zł
(UWAGA! Zwolnione od opłaty jest pełnomocnictwo udzielane: małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu. Podstawa prawna: Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.)
Wszelkie czynności związane z wpisem do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) prowadzonej przez ministra właściwego ds. gospodarki są BEZPŁATNE.

Wniosek o wpis do CEIDG można złożyć:

  1. on-line - przy użyciu podpisu elektronicznego, weryfikowanego za pomocą kwalifikowanego certyfikatu, podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP.
  2. w urzędzie gminy - osobiście, przez pełnomocnika lub listem poleconym (w przypadku przesłania wniosku listem poleconym powinien być on opatrzony własnoręcznym podpisem wnioskodawcy potwierdzonym  przez notariusza).

UWAGA! W przypadku tzw. anonimowych wniosków (wypełnianych w systemie CEIDG) dniem złożenia wniosku jest dzień zgłoszenia do urzędu i dokonania podpisu.
Dane i informacje dotyczące przedsiębiorców udostępniane przez CEIDG są jawne.
Zaświadczeniem o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej jest wydruk ze strony internetowej www.ceidg.gov.pl.

Podstawa prawna

  1. Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców
  2. Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy,
  3. Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej 

Ministerstwo Rozwoju zachęca przedsiębiorców do sprawdzenia i aktualizowania swoich wpisów w CEIDG, aby uzyskać stan zgodny z aktualnym prawem.

Przed wypełnianiem wniosku CEIDG-1 zapoznaj się z jego zawartością oraz instrukcją wypełniania i przygotuj niezbędne dane takie jak PESEL, NIP, adresy i rodzaje planowanej działalności gospodarczej.

  • autor: Teresa Okrzeja

Banery

Stopka

[obiekt mapy] Mapa z zaznaczonym Urzędem Gminy Mińsk Mazowiecki

Gmina Mińsk Mazowiecki
Rodzaj: gmina wiejska
Lokalizacja:
Województwo Mazowieckie,
Powiat Miński
NIP: 8222146576
REGON: 711582747

Urząd Gminy Mińsk Mazowiecki
Miejscowość: Mińsk Mazowiecki
Ulica: Józefa Chełmońskiego 14
Kod pocztowy: 05-300

tel.: +48 25 756 25 00
fax: + 48 25 756 25 50
e-mail:
gmina@minskmazowiecki.pl

ePUAP - adres ESP:
/6i99j9rde7/skrytkaESP

Godziny urzędowania:
poniedziałek: w godz. 8:00 - 17:00
wtorek - czwartek: w godz. 8:00 - 16:00
piątek: w godz. 8:00 - 15:00

KASA Urzędu:
poniedziałek: w godz. 8:00 - 15:00
wtorek - czwartek: w godz. 8:00 - 14:00
piątek: w godz. 8:00 - 13:00

Inspektor Ochrony Danych
iod@minskmazowiecki.pl
tel: 25 756 25 38

Nr rachunku bankowego:
Bank Spółdzielczy w Mińsku Mazowieckim
Podatki i opłaty lokalne
86 92260005 00008035 20000010
Opłaty za odpady komunalne
32 9226 0005 0000 8035 2000 0400

  • Fundusze Europejskie, Unia Europejska oraz – logo marki...