Menu
Odnośniki
- Profil w serwisie Facebook
-
Ułatwienia dostępu
Ułatwienia dostępu -
Wyszukiwarka
Wyszukiwarka
Odnośniki
- Biuletyn Informacji Publicznej Urzędu Gminy Mińsk Mazowiecki
Nawigacja
Treść Strony
REFUNDACJA PODATKU VAT ZA DOSTARCZONE PALIWA GAZOWE W 2023R.
I. Komu przysługuje refundacja podatku VAT?
Zgodnie z ustawą z dnia 15 grudnia 2022 r. o szczególnej ochronie niektórych odbiorców paliw gazowych w 2023 r. w związku z sytuacją na rynku gazu, o zwrot podatku VAT za gaz mogą się ubiegać te gospodarstwa domowe, które używają gazu do celów grzewczych.
Oznacza to, że gaz musi być wykorzystywany do ogrzewania domu lub mieszkania. Zwrotu podatku VAT nie otrzymają więc osoby wykorzystujące gaz tylko w kuchni do gotowania, jak również ci, którzy podgrzewają gazem wodę użytkową.
Celem refundacji podatku VAT jest wsparcie gospodarstw domowych używających urządzeń grzewczych zasilanych paliwami gazowymi w formie rekompensaty w 2023 r. podatku VAT na gaz ziemny.
Wniosek składa się w gminie właściwej ze względu na miejsce zamieszkania osoby składającej wniosek.
Rekompensata dotyczy podatku VAT za gaz dostarczony w okresie od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r.
Wysokość świadczenia to równowartość kwoty podatku VAT wynikającej z opłaconej faktury za okres objęty wnioskiem.
Należy łącznie spełnić dwa warunki:
Warunek 1:
- Refundacja przysługuje osobie, która wykorzystuje jako główne źródło ogrzewania gospodarstwa domowego – urządzenia grzewcze zasilane paliwami gazowymi, które musi być wpisane lub zgłoszone do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB) do dnia 21 grudnia 2022r. lub po tym dniu w przypadku gdy główne źródło ogrzewania wpisane lub zgłoszone zostało po raz pierwszy do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB).
Warunek 2:
- Gospodarstwo domowe spełnia kryterium dochodowe:
- w gospodarstwie jednoosobowym, wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu netto nie przekracza 2100,- zł,
- w gospodarstwie domowym wieloosobowym, wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu netto nie przekracza kwoty 1500 zł na osobę,
Wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu ustala się na podstawie dochodów uzyskanych:
- w 2021 r. – w przypadku wniosku złożonego w okresie od dnia 1 stycznia do dnia 31 lipca 2023 r.,
- w 2022 r. – w przypadku wniosku złożonego w okresie po dniu 31 lipca 2023 r.
II. Kto składa wniosek
Wniosek składa osoba, która zawarła umowę sprzedaży paliw gazowych lub umowę kompleksową i jest odbiorcą wskazanym w fakturze VAT.
III. Termin złożenia wniosku
Wnioski o refundację podatku VAT można składać:
- do dnia 29 lutego 2024 r. – w dowolnym momencie po otrzymaniu faktury VAT.
- po dniu 29 lutego 2024 r. – w ciągu 30 dni od otrzymania faktury VAT, która jest przedmiotem wniosku. Wniosek składany po dniu 29 lutego 2024 r. może obejmować jedynie fakturę, którą odbiorca otrzymał w ciągu ostatnich 30 dni.
IV. Sposób złożenia wniosku
Wniosek składa się:
- na piśmie
Wzór wniosku jest dostępny Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Mińsku Mazowieckim oraz na stronie internetowej Ministerstwa Klimatu i Środowiska,
- za pomocą środków komunikacji elektronicznej
Złożenie wniosku za pomocą środków komunikacji elektronicznej możliwe jest poprzez wysyłkę pisma ogólnego na skrzynkę ePuap właściwego urzędu, gdzie załącznikiem będzie podpisany elektronicznie plik zawierający wypełniony wniosek o refundację podatku VAT,
- przy użyciu aplikacji mObywatel
Aby złożyć wniosek, należy wybrać opcję Złóż wniosek, a następnie wybrać właściwy wniosek.
V. Załączniki niezbędne do poprawnego złożenia wniosku:
- faktura VAT (dokumentująca dostarczenie paliw gazowych; faktura dokumentująca zużycie prognozowane nie uprawnia do otrzymania rekompensaty podatku VAT),
- dowód uiszczenia zapłaty za fakturę VAT.
Jeśli to niezbędne w danym przypadku:
Jeśli wnioskodawca lub członkowie jego gospodarstwa domowego uzyskują dochody niepodlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym, należy przedstawić dodatkowe dokumenty dotyczące tych dochodów oraz dołączyć załącznik nr 1A wniosku o refundację podatku VAT za dostarczone paliwa gazowe w 2023r.
Jeżeli wnioskodawca oraz członkowie jego gospodarstwa domowego uzyskują wyłącznie dochody podlegające opodatkowaniu, wnioskodawca nie załącza zaświadczeń dotyczących dochodów. Urząd uzyskuje dane dotyczące dochodu podlegającego opodatkowaniu poprzez usługę CSIZS Emp@tia.
Szczegółowe informacje wraz z instrukcją wypełniania i wnioskiem do pobrania TUTAJ
Wnioski składa się w urzędzie zgodnie z miejscem zamieszkania. Nabór wniosków w Gminie Mińsk Mazowiecki jest realizowany przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Mińsku Mazowieckim ul. Chełmońskiego 55 (naprzeciwko Urzędu Gminy).